زندگی نامه وزیر

زندگی‌نامۀ محترم ملا خیرالله خیرخواه وزیر اطلاعات و فرهنگ

محترم ملا خیرالله خیرخواه فرزند مرحوم سید ولی در قریۀ گوهری ولسوالی ارغستان ولایت قندهار چشم به جهان گشود.

پس از کودتای کمونیستی در کودکی با خانواده‌اش به پاکستان هجرت کرد و در آن‌جا در کمپ سرانان بلوچستان، شهر کویته، سپس در جامعۀ محمدیۀ چرات و کوهات به تعلیمات دینی پرداخت.

ملا خیرالله خیرخواه حافظ قرآن عظیم الشان است. وی علاوه بر زبان مادری خود، می‌تواند به زبان‌های دری، عربی، انگلیسی و اردو به گونۀ سلیس و روان صحبت کند. او در جهاد بر ضد شوروی سهم فعال داشت و سپس با آغاز تحریک اسلامی طالبان به رهبری مرحوم ملا محمد عمر مجاهد به منظور محو فساد و تامین امنیت در کشور آغاز به کار کرد. او پیش از فتح کابل به عنوان سخنگوی طالبان وظیفه اجرا کرده است. همچنان در زمان حاکمیت امارت اسلامی افغانستان، به عنوان وزیر امور داخله و سپس به عنوان رییس تنظیمۀ حوزۀ جنوب غرب و والی هرات ایفای وظیفه کرده است.

پس از تهاجم امریکا بر کشور، وی در سال 2002م در پاکستان بازداشت شد و پس از سپردن او به امریکایان، به تاریخ 1/5/2002م به زندان گوانتنامو در کیوبا منتقل شد و بیش از 13 سال در آنجا زندانی بود.

ملا خیرالله خیرخواه به تاریخ 1/6/2014م در نتیجۀ تبادلۀ یک اسیر امریکایی با چهار تن از بزرگان طالبان یکجا آزاد و به قطر انتقال داده شد.

وی در سال 2018م به عنوان عضو دفتر سیاسی طالبان و تیم مذاکراتی با امریکایان مقرر شد؛ او اکنون عضو دفتر سیاسی و تیم مذاکراتی و هم چنان وزیر اطلاعات و فرهنگ است.

ملا خیرالله خیرخواه